Singer, T.: The neuroscience of social emotions and cognition: From ontogeny to plasticity. Budapest CEU Conference of Cognitive Development (BCCCD), Budapest, Hungary (2017)
Singer, T.: Trainierbarkeit des sozialen Gehirns: Von Stressreduktion zu mehr Mitgefühl und Kooperation. 15-jähriges Jubiläum des Hertie-Institut für Klinische Hirnforschung, Tübingen, Germany (2016)
Singer, T.: Das ReSource Project: Trainierbarkeit des sozialen Gehirns: Von Stressreduktion zu mehr Mitgefühl und Kooperation. Meditation und Wissenschaft - Interdisziplinärer Kongress zu Meditations- und Bewusstseinsforschung., Berlin, Germany (2016)
Singer, T.: Affektive und kognitive Routen des sozialen Gehirns in Plastizität und Psychopathologie. DGPPN Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychiatrie, Psychotherapie und Nervenheilkunde, Berlin, Germany (2016)
Singer, T.: Plasticity of the social brain: From training the mind and heart to a caring society. "Compassion in Practice Continuing Education Course" at the Center for Compassion and Altruism Research and Education, Harvard Medical School, Boston, MA, USA (2016)
Singer, T.: From training your brain and mind towards a more caring society: Effects of mental training on brain, well-being, health, and cooperation. Brown University, Providence, RI, USA (2016)
Singer, T.: Plasticity of the social brain: Differential effects of different types of mental trainings on attention, compassion, stress, brain, and prosocial behavior. Center for Mindfulness and Compassion, Somerville, MA, USA (2016)
Singer, T.: From training your brain and mind towards a more caring society: Effects on mental training on brain, well-being, health, and cooperation. Center for Mindfulness, Worcester, MA, US (2016)
Singer, T.: Plastizität des sozialen Gehirns: Vom Trainieren des Geistes und des Herzens zu einer fürsorglicheren Gesellschaft. Institute for Advanced Sustainability Studies e. V. (IASS), Potsdam, Germany (2016)
Singer, T.: Neural mechanisms underlying the development and the psychopathology of social emotions, egocentricity bias, and social decision-making. Opening event of the Leipziger Forschungszentrum für frühkindliche Entwicklung, Leipzig, Germany (2016)
Singer, T.: Differentiation of empathy and compassion. Results from training studies. 50th Congress of the German Society for Psychology [Deutsche Gesellschaft für Psychologie, DGPs], Leipzig, Germany (2016)
Singer, T.: Training mind and heart: Effects of mental training on mental and physical health, brain, and prosocial behavior. Meeting with H. H. the 14th Dalai Lama, Strasbourg, France (2016)
Singer, T.: Perspectives from contemplative neuroscience on power and care: How to train care and compassion? Power and Care Conference. A Mind & Life Dialogue with H. H. the Dalai Lama, Brussels, Belgium (2016)
Bornemann, B.; Singer, T.: Body awareness and autonomic regulation: Assessment, changes induced by mental training, and future directions. First MLE Hub Meeting of the European Neurophenomenology, Contemplative, and Embodied Cognition Network (ENCECON), Château de la Bourlie, Urval, France (2016)
Favre, P.; Singer, T.: Lessons from the ReSource Project: Behavioral and brain changes in affective processing after a 9-month longitudinal mental training program. 8th European Conference of Positive Psychology (ECPP), Anger, France (2016)
Kanske, P.; Böckler, A.; Trautwein, M.; Singer, T.: Dissociating and embedding socio-affective and –cognitive processes in large-scale neural networks. First MLE Hub Meeting of the European Neurophenomenology, Contemplative, and Embodied Cognition Network (ENCECON), Château de la Bourlie, Urval, France (2016)
Lumma, A.-L.; Przyrembel, M.; Singer, T.: Lessons from the ReSource study: Examples for neurophenomenological research using different levels of first-person accounts and analyses. First MLE Hub Meeting of the European Neurophenomenology, Contemplative, and Embodied Cognition Network (ENCECON), Château de la Bourlie, Urval, France (2016)
Singer, T.: Kick-off presentation. First MLE Hub Meeting of the European Neurophenomenology, Contemplative, and Embodied Cognition Network (ENCECON), Château de la Bourlie, Urval, France (2016)
Ein weiterer wichtiger Fokus der Abteilung Soziale Neurowissenschaft befasst sich mit der Plastizität des sozialen Gehirns und untersucht die Trainierbarkeit von sozio-affektiven Funktionen.
Erfolgreiche soziale Interaktion ist nicht etwas, was man von Geburt an kann, sondern es muss sich langsam entwickeln. Säuglinge und Kinder durchlaufen mehrere Entwicklungsstufen, um die Fähigkeiten zu erlernen, mit anderen mitzufühlen oder ihre Mitmenschen zu verstehen und dann entsprechend zu handeln.
Ein wichtiger Teil unseres Forschungsvorhabens ist, die unterschiedlichen Routen, die der sozialen Kognition und sozialen Emotionen zugrunde liegen, zu identifizieren. Wir arbeiten an einem Model welches die verschiedenen Aspekte der sozialen Kognition eint.