Bird, G.; Silani, G.; Brindley, R.; White, S.; Frith, U.; Singer, T.: Empathic brain responses in insula are modulated by levels of alexithymia but not autism. Brain 133 (5), S. 1515 - 1525 (2010)
Singer, T.; Critchley, H. D.; Preuschoff, K.: A common role of insula in feelings, empathy and uncertainty. Trends in Cognitive Sciences 13 (8), S. 334–340 (2009)
Singer, T.; Lamm, C.: The social neuroscience of empathy. The Year in Cognitive Neuroscience 2009: Annals of the New York Academy of Sciences 1156, S. 81–96 (2009)
Singer, T.; Steinbeis, N.: Differential roles of fairness- and compassion-based motivations for cooperation, defection, and punishment. Annals of the New York Academy of Sciences 1167, S. 41–50 (2009)
Singer, T.; Snozzi, R.; Bird, G.; Petrovic, P.; Silani, G.; Heinrichs, M.; Dolan, R.J.: Effects of oxytocin and prosocial behavior on brain responses to direct and vicariously experienced pain. Emotion 8 (6), S. 781 - 791 (2008)
Frith, C. D.; Singer, T.: The role of social cognition in decision making. Philosophical Transactions of the Royal Society of London. Series B, Biological Sciences 363 (1511), S. 3875–3886 (2008)
Hein, G.; Singer, T.: I feel how you feel but not always: The empathic brain and its modulation. Current Opinion in Neurobiology 18 (2), S. 153–158 (2008)
Petrovic, P.; Kalisch, R.; Pessiglione, M.; Singer, T.; Dolan, R. J.: Learning affective values for faces is expressed in amygdala and fusiform gyrus. Social Cognitive and Affective Neuroscience 3 (2), S. 109–118 (2008)
Petrovic, P.; Kalisch, R.; Singer, T.; Dolan, R. J.: Oxytocin attenuates affective evaluations of conditioned faces and amygdala activity. The Journal of Neuroscience 28 (26), S. 6607–6615 (2008)
Seymour, B.; Daw, N.; Dayan, P.; Singer, T.; Dolan, R.: Differential encoding of losses and gains in the human striatum. The Journal of Neuroscience 27 (18), S. 4826–4831 (2007)
Singer, T.: The neuronal basis and ontogeny of empathy and mind reading: review of literature and implications for future research. Neuroscience and Biobehavioral Reviews 30 (6), S. 855 - 863 (2006)
Harrison, N. A.; Singer, T.; Rotshtein, P.; Dolan, R. J.; Critchley, H. D.: Pupillary contagion: Central mechanisms engaged in sadness processing. Social Cognitive and Affective Neuroscience 1 (1), S. 5–17 (2006)
Ein weiterer wichtiger Fokus der Abteilung Soziale Neurowissenschaft befasst sich mit der Plastizität des sozialen Gehirns und untersucht die Trainierbarkeit von sozio-affektiven Funktionen.
Erfolgreiche soziale Interaktion ist nicht etwas, was man von Geburt an kann, sondern es muss sich langsam entwickeln. Säuglinge und Kinder durchlaufen mehrere Entwicklungsstufen, um die Fähigkeiten zu erlernen, mit anderen mitzufühlen oder ihre Mitmenschen zu verstehen und dann entsprechend zu handeln.
Ein wichtiger Teil unseres Forschungsvorhabens ist, die unterschiedlichen Routen, die der sozialen Kognition und sozialen Emotionen zugrunde liegen, zu identifizieren. Wir arbeiten an einem Model welches die verschiedenen Aspekte der sozialen Kognition eint.